عاقبت ماهیت چیپست Z390 فاش شد

چندی پیش در خلال ارائه اطلاعات مربوط به پردازنده نسل هشتم اینتل با نام “کافی لیک” متوجه نام یک چیپست به اسم Z390 شدیم.

در تمامی اخبار مرتبط در روزهای اخیر، اشاره کردیم که تا کنون به طور دقیق نمی دانیم که این چیپست برای کدام دسته از پردازنده ها در نظر گرفته شده است و می دانستیم که چیپست Z370 به عنوان پرچمدار خانواده Coffee Lake ایفای نقش خواهد کرد؛ پس تراشه Z390 برای چه منظور در سال 2018 وارد بازار می گردد؟ هم اینک به اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می دهد این تراشه برای پردازنده های 10 نانومتری Ice Lake در نظر گرفته شده است.

اینتل در نسل هشتم که در اوایل اکتبر سال 2017 معرفی خواهند شد، آخرین نسل از معماری 14 نانومتری را به همراه 6 هسته به جای 4 هسته های سنتی به خدمت می گیرد. همچنین چیپست های سری 300 نیز برای این دسته از محصولات تولید می گردند که ظاهرا در Ice Lake ها نیز از همان مدل ها، اما با دست کم یک چیپست جدید استفاده خواهد شد. “آیس لیک” ها برای اولین بار از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می برند که به عنوان Mainstream های کلاس دسکتاپ، 6 هسته ی کافی لیک را به 8 هسته و 16 رشته پرداشی ارتقاء خواهند داد.

اینتل در رقابت با پردازنده های AMD Ryzen دست به این اقدام زده است. بیشتر این اخبار از سوی کمپانی Eurocom منتشر شده است که یک تولید کننده نوت بوک های گیمینگ و رندرینگ است که عمدتا از قطعات کلاس دسکتاپ در محصولات خود استفاده می کند. با این وجود هنوز نمی دانیم که آیا مادربردهای سری 300 که از پردازنده های Coffee Lake پشتیبانی می کنند، پذیرای 10 نانومتری های Ice Lake نیز خواهند بود یا خیر. شایان ذکر است که پردازنده های Ice Lake نیز تنها از رم های DDR4 پشتیبانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *