آیا ریسک اپل در ساخت باتری L شکل جواب خواهد داد؟

اگر زمان بندی رایج اپل را مبنای بررسی ها قرار دهیم، چیزی حدود یک ماه تا زمان معرفی گوشی های بعدی این شرکت باقی مانده است. آنچه تا کنون مشخص شده نشان می دهد احتمالا با دستگاهی نه چندان زیبا روبرو خواهیم بود که هرچند المان هایی از طراحی های چشم نواز مانند استفاده از بدنه شیشه ای و کاهش ضخامت حاشیه های نمایشگر را با خود به همراه دارد، اما نحوه قرارگیری دوربین و شاید انتقال سنسور اثر انگشت به بدنه پشتی جزو “نچسب ترین” تغییرات طراحی اپل در سال های اخیر باشند.

با این وجود تا زمان معرفی محصول نهایی نمی توان به طور قطع درباره طراحی آن اظهار نظر کرد اما یک ویژگی دیگر نیز در فهرست آنچه آیفون 8 قرار است به همراه داشته باشد شنیده می شود که بسیار قابل توجه است.

اخیرا شایعاتی مبنی بر همکاری LG Chem (واحد تحقیق بر روی ساخت و تولید باتری کمپانی ال جی) و اپل برای ساخت باتری های نسل بعدی گوشی های آیفون در سال 2018 شنیده شده اند که به معنی آغاز همکاری ها از آیفون 9 خواهد بود. اما شایعاتی نیز وجود دارند که نشان می دهند ممکن است اپل یک گوشی خاص به عنوان محصول ویژه دهمین سالگرد ساخت سری آیفون در خط تولید خود داشته باشد و این گوشی از باتری هایی استفاده خواهد کرد که توسط LG Chem ساخته شده اند. آنچه درباره این باتری ها جلب توجه می کند طراحی جالب آنها به صورت L است. تا کنون همه گوشی های ساخته شده توسط شرکت های مختلف در تمام عمر تلفن های همراه به صورت مستطیلی بوده اند. حتی ساعت های هوشمندی که دارای نمایشگرهای دایره ای شکل هستند نیز از باتری های مستطیلی استفاده می کنند و دلیل این امر به شرایط فیزیکی مورد نیاز برای عملکرد باتری ارتباط دارد.

اما تصاویر منتشر شده از طرحواره های ال جی برای ساخت این باتری های خاص نشان می دهند با یک تغییر بسیار بزرگ روبرو هستیم و باتری ها نه به صورت مستطیلی بلکه به شکل L ساخته خواهند شد. بر اساس شنیده ها ال جی تضمین کرده که استفاده از این باتری ها می تواند باعث افزایش 30 درصدی ظرفیت آنها شده و از تمامی فضای موجود که می تواند با کوچکتر شدن بورد اصلی در گوشی خالی شود برای این کار استفاده خواهد کرد. چنین طرحی با وجود هوشمندانه بودن می تواند چالش هایی را برای مهندسین اپل به همراه داشته باشد. در درجه اول باید به تغییر در توزیع وزن دستگاه اشاره کرد. زمانی که یک باتری مستطیلی در اختیار داشته باشید می توانید به سادگی سمت وزن سایر قطعات در سمت دیگر را تنظیم کنید تا توزیع وزن متعادل در تمام سطح گوشی ایجاد شود. اما یک باتری L شکل این توزیع متعادل را بر هم می زند و به این ترتیب تنها فضایی معادل نزدیک به یک سوم از گوشی می بایست وزنی برابر با 3/2 آن داشته باشد. امری که به هیچ عنوان غیر ممکن نیست اما دستیابی به آن دشواری های خاص خود را نیز دارد.

نگرانی بعدی به سطح ایمنی این باتری ها باز می گردد. تقریبا یک سال قبل بود که سامسونگ گلکسی نوت 7 را عرضه کرد و در نهایت پس از فاجعه ای که این گوشی به بار آورد مشخص شد دلیل اصلی آتش گرفتن های ناگهانی گوشی، باتری است که سامسونگ برای نوت 7 طراحی کرده بود. بدنه نوت 7 از هر دو طرف خمیده بود و تلاش شده بود باتری نیز دارای ساختاری مشابه باشد تا بتوان از حداکثر فضا برای افزایش ظرفیت در دسترس استفاده کرد. اما همین کار باعث آسیب پذیر شدن باتری ها و آتش گرفتن آنها در اثر اعمال کمترین فشار (بعضا ناخودآگاهانه) از سوی کاربران شد. طراحی رادیکال ال جی برای باتری های جدید بسیار هیجان انگیز و جاه طلبانه است اما در صورت بروز اتفاقاتی مشابه نوت 7 برای اپل، به نظر نمی رسد این کمپانی به سادگی دست از سر کره ای ها بردارد.

با وجود همه این پیش بینی ها هنوز مشخص نیست که آیا باتری های L شکل وارد زنجیره تولید آیفون های امسال اپل خواهند شد یا خیر. اما به نظر می رسد در صورت موفقیت ال جی در ساخت محصولی قابل اطمینان، بسیاری از نگرانی های اپل از بابت استفاده از پنل های پر مصرف تر OLED و همچنین به کارگیری از تکنولوژی های جدیدی که نیازمند مصرف باتری بیشتر هستند برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *