رقابت بر سر کاهش لیتوگرافی بین AMD و Intel جدی شد!

برای اولین بار است که رقابت سیلیکونی تا این حد در جهان جدی شده است و کمپانی هایی مانند AMD و Intel به دنبال کاهش لیتوگرافی معماری های خود، و افزایش تعداد ترانزیستورها هستند. در همین راستا مطلبی را در روزهای اخیر برای شما عزیزان منتشر نمودیم که نشان می داد AMD از وضعیت شرکای تجاری خود در بخش ریخته گری راضی نبوده و به دنبال جایگزین کردن آنها است.

و اما در آخرین اخبار رسمی و تائید شده از سوی این شرکت، ای ام دی اعلام کرده است که سری دوم پردازنده های Ryzen بر اساس هسته های ZEN و کارت گرافیک های Vega را در دو کلاس گیمینگ و رندرینگ، با یک لیتوگرافی کاهش یافته و کوچکتر عرضه خواهد کرد.

AMD در کنار GlobalFoundries اعلام کرده است که تولید پردازشگرهای این شرکت را به 12 نانومتری کاهش خواهند داد. در 3 ماهه نخست سال 2018 شاهد پردازنده های 12 نانومتری خواهیم بود و سپس پردازنده های ZEN 2 و ZEN 3 نیز در لیتوگرافی های 7 نانومتری، در سالهای 2019 و 2020 راهی بازار خواهند شد. پردازنده های ZEN 3 از لیتوگرافی بهبود یافته یا همان Refresh هفت نانومتری بهره خواهند برد.

این در حالی است که Intel نیز آخرین دور از پردازنده های 14 نانومتری خود موسوم به نسل هشتم، Coffee Lake، را در ماه اکتبر سال 2017 روانه بازار کرده و سپس به سوی تولیدات 12 و احتمالا 10 نانومتری حرکت می کند. شایان ذکر است که کاهش لیتوگرافی تنها به افزایش تعداد ترانزیستورها و بالا رفتن پرفورمنس منجر خواهد شد و تاثیر چندانی بر روی توان حرارتی ندارد. ابعاد Die نیز در همان وضعیت پیشین خود باقی خواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *