مصاحبه جانی آیو با وال استریت ژورنال؛ پاییز به ساختمان جدید می رویم

«جاناتان آیو» طراح ارشد اپل در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال، از جزئیات تازه ای درباره اپل پارک پرده برداشته است.

البته در این مصاحبه اشاره ای به تاریخ اتمام پروژه مذکور نشده اما گویا آیو و تیم طراحی اپل طی فصل پاییز (به عنوان یکی از آخرین گروه ها) در اپل پارک مستقر خواهند شد که احتمال پایان کار ساخت مقر جدید اپل را تا انتهای سال جاری افزایش می دهد.

آیو مجذوب ایده در دسترس بودن بخش های مختلف اپل پارک است؛ پارکینگ در چهارصد متری سازه سفینه ای قرار داشته و کارمندان می توانند با پای پیاده، دوچرخه، خودروهای الکتریکی کوچک و مینی بوس های پیشرفته در محوطه رفت و آمد کنند.

جانی آیو همچنین تلاش کرده تعداد طبقات به حداقل ممکن کاهش یابند و از این رو، نیاز به آسانسور برطرف شود؛ ساختمان اصلی اپل پارک چهار طبقه با راه پله داشته که طبقه سوم آن متعلق به تیم ساعت هوشند اپل بوده و آیو و گروهش نیز در طبقه چهارم مستقر خواهند شد.

طراح ارشد اپل در ادامه توضیح می دهد که ساختار دایره ای اپل پارک، برای افزایش کارایی از ماژول های مشابهی تشکیل شده است. گفتنی است پیش از انتخاب طرح اصلی، طراحان و معماران اپل ایده های زیادی را آزمایش کرده اند که در یکی از موارد، مشخص شد بخش مرکزی مقر به دلیل انعکاس امواج صوتی از دیوارها بسیار پر سر و صدا بوده و به همین خاطر، از دیوارهای متخلخل جاذب صدا در طرح نهایی استفاده شد.

یکی دیگر از المان های اصلی اپل پارک، آمفی تئاتر استیو جابز بوده که برای مراسم های معرفی محصول، ملاقات ها، جلسات داخلی، سمینارها و همچنین برگزاری کنسرت برای کارمندان در نظر گرفته شده است.

برخی به وی خرده گرفته اند که در سال های طرح ریزی بنا به همه جزئیات توجه نکرده که او البته این گفته ها را قبول ندارد. بعضی دیگر نیز معتقدند خرید بالای گیاه و درخت توسط اپل برای استفاده در محوطه پیرامونی این ساختمان نوعی کمبود بافت گیاهی در منطقه خلیج را موجب شده که آیو به این انتقاد نیز پاسخ داده و در این باره می گوید: انگار که پروژه ما تمام شده و ما یک دفعه به این فکر افتاده ایم که در محوطه بنا درختکاری کنیم. اپل سال ها قبل همکاری اش را با یک متخصص گیاه آغاز کرد تا کاشت درخت های مجموعه از جمله همان درختان آلوی قدیمی در سیلیکون ولی را بر عهدهه بگیرد. از این میان بالغ بر ۹۰۰۰ راس آنها در برابر خشکسالی مقاوم هستند و در طول زمان در محوطه پیرامونی بنا کاشته شده اند.

ناگفته نماند مقاله منتشر شده در وال استریت ژورنال سعی دارد نوعی حس کمال گرایی را در خواننده ایجاد کند هرچند که در آن اشاره ای هم به انتقادات صورت گرفته از سوی برخی مهندسان شده؛ برای نمونه گفته می شود فضاهای باز طراحی شده بیش از اندازه عامل برهم زننده حواس هستند. البته در داخل بنا دیوارهای وایت بورد متحرکی کار شده تا نوعی پارتیشن بندی انجام شود اما به اعتقاد این مهندسان تعدادشان کافی نیست.

همچنین گفته می شود دیواره های شیشه ای بنا به شکلی ناخواسته موجب بازتاب پیدا کردن نور سبز درختان پیرامونی می شوند که آیو این موضوع را در نظر نگرفته است. به بیان دیگر در این مقاله اشاره نشده که آیا این مشخصات سودمند هستند یا خیر.

در انتها باید اشاره کنیم اینکه بنای مورد نظر تا زمان رونمایی از آیفون بعدی آماده می شود یا خیر مساله ایست که باید منتظر ماند و دید، هرچند که آیو وعده پاییز را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *