رکورد سرعت پهپادها شکسته شد

همه ما با مسابقات اتومبیل رانی آشنا هستیم. حتی اگر طرفدار این رشته ورزشی پر هیجان نباشید هم بدون شک از دیدن تصاویر خودروهایی که به کمک آخرین تکنولوژی های مکانیک و آیرودینامیک به سرعت های شگفت انگیزی دست پیدا می کنند لذت خواهید برد. اما بد نیست بدانید این مسابقات سرعت تنها بین ماشین ها برگزار نمی شود و پهپادها نیز مسابقاتی برای مشخص کردن سریعترین هواپیمای بدون سرنشین دارند. جدیدترین دور مسابقات DRL یا Drone Racing League اخیرا در لندن برگزار شده و در آن، رکورد سرعت پهپادها نیز شکسته شده است.

پهپاد مورد نظر Racer3 نام دارد که توسط خود تیم DRL ساخته شده و توانسته در پرواز خود، رکورد قبلی را به میزان چشمگیری تغییر دهد. پیش از این بیشترین سرعت ثبت شده توسط یک پهپاد تجاری 130 کیلومتر بر ساعت بود اما Racer3 توانست در پرواز خود در لندن سرعت 260 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند که عددی فوق العاده استثنایی به نظر می رسد. به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که موتور به کار رفته در این وسیله از آنچه در ابرماشین های امروزی به کار می رود فاصله ای از زمین تا آسمان دارد و البته خودروهای بسیار زیادی در جهان هستند که حداکثر سرعت آنها هرگز از مرز 150 کیلومتر در ساعت فراتر نمی رود (هرچند باید به وزن بسیار کم پهپادها در برابر اتومبیل ها نیز اشاره کرد). به گفته DRL، برای ساخت این پهپاد از دو موتور روتری استفاده شده و وزن کل مجموعه نیز تنها 800 گرم است. پیشرانه به کار رفته دارای توان 42V بوده و در آن از 2 باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 1300 میلی آمپر ساعت استفاده شده است.

در ایران نیز در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه ساخت پهپادهای تحقیقاتی و دانشگاهی بوده ایم و به نظر می رسد می توان با کمی حمایت بیشتر، دستگاه هایی قابل رقابت با نمونه های بین المللی تولید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *