روبات ال جی از یک کودک باهوش تر است

شرکت ال‌جی حدود 16 سال پیش صنعت جاروبرقی را با عرضه اولین جاروبرقی رباتیک در دنیا متحول کرد. مهندسان ال‌جی با استفاده از سال‌ها تجربه در صنعت رباتیک لوازم‌خانگی، امسال جاروبرقی HOM-BOT® Turbo+ را عرضه کردند که توسط آزمایشگاه رباتیک و هوشمندی برترین دانشگاه کره یعنی دانشگاه بین‌المللی سئول تحسین شده است. آن هم به‌عنوان شبیه‌ترین ربات به انسان در صنعت جاروبرقی.

هوش مصنوعی و یا همان AI به‌عنوان هسته اصلی ربات‌های پیشرفته امروزی، معانی مختلفی دارد. یکی از این معانی به مفهوم یادگیری از طریق تجربه کردن اشاره می‌کرد. ربات‌ها برخلاف تصوری که فیلم‌های علمی تخیلی و هالیوود ایجاد کرده‌اند حتما لازم نیست هوشمند باشند، بلکه باید یک نوع کار را با روش درستی انجام دهند. بیشتر ربات‌های پیشرفته امروزی قابلیت یادگیری را دارند با این حال به بر اساس تحقیقات متخصصان دانشگاه سئول این یادگیری در همه آنها به سطح «شناخت» نمی‌رسد.

دانشگاه کره ربات‌های جاروبرقی شرکت‌های پیشرو را در سه حوزه قضاوت، پیش‌بینی و عملکرد تست کردند و نتایج را در هرکدام از این حوزه‌ها دسته‌بندی کردند. ربات جاروبرقی HOM-BOT® Turbo+ توانست بیشترین امتیاز را نصیب خود کند و هوش آن در سطح یک کودک ( بقیه مدل‌ها هوشی در سطح میمون و یا دلفین داشتند) اندازه‌گیری شود. بر اساس نتایج آزمایشگاه این دانشگاه هوش این جاروبرقی در سطح یک کودک 6 تا 7 ساله است. مهندسان ال‌جی با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن (CNN) توانستند به ربات توانایی تشخیص انسان و سگ را با توجه به تصاویر ذخیره شده بدهند. توانایی ربات جاروبرقی ال‌جی در پیش‌بینی و قضاوت (دو عنصر اصلی سنجش عملکرد AI ) بسیار بهبود پیدا کرده است و به لطف فناوری DeepThinQ ال‌جی، آخرین مدل این جاروبرقی از رتبه هوشمندی میمون که دو سال پیش به دست آورده بود عبور کرده است.

چیزی که ربات HOM-BOT Turbo+ مجهز به DeepThinQ ال‌جی را از دیگر رقبا متمایز کرده است نه تنها توانایی تشخیص موانع و دست‌اندازها در بهترین حالت ممکن است بلکه در نظر گرفتن انسان در روند جاروکشی است. به‌عنوان مثال وقتی جاروبرقی در حین تمیز کردن به یک انسان می‌رسد مدت زمانی صبر می‌کند تا آن فرد از جلوی راه جاروبرقی کنار برود. در حالی که برای دیگر لوازم خانه ربات ال‌جی متوجه می‌شود که نیازی به صبر کردن نیست و دور انها چرخیده و محیط را تمیز می‌کند. این قابلیت باعث شده که آزمایشگاه دانشگاه سئول این ربات را لایق قرار گرفتن در دسته‌بندی کودک بداند.

آقای Dae-hyun رئیس بخش لوازم‌خانگی و تهویه هوای ال‌جی می‌گوید: ما در ال‌جی ما تمام تلاش خود به کار بسته‌ایم تا نه تنها بهترین لوازم‌خانگی بلکه باهوش‌ترین آنها را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم. چیزی که ما در توسعه ربات خانگی خود دریافتیم به ربات‌های خارج خانه ما مثل ربات فرودگاه نیز انتقال پیدا خواهد کرد. رباتی که قرار است ماه آینده در فرودگاه بین‌المللی Incheon به کار گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *