کسانی که میترسند این مطلب را از دست ندهند

برای غلبه بر ترس نیازی به کنار گذاشتن و یا فراموش کردن آن نیست، غلبه بر ترس به معنای پذیرفتن و قرار گرفتن در شرایط ترسناک است.

 همیشه دو نیروی الهام بخش به نام های عشق و ترس وجود دارد. ترس انسان ها را ناامید می کند و عشق دید ما را به دنیا تغییر می دهد. انسان های عاشق همیشه آماده رویارویی با رویاهای خود هستند و همواره با وجود تمام عیب و نقص هایی که دارند، به خودشان عشق می ورزند. هر فردی که عاشق خودش نباشد، نمی تواند عاشق دیگری هم باشد.

«تغییرات در زندگی و رسیدن به آرزو ها زمانی محقق می شود که فرد نترس بوده و قلبی فراخ و باز داشته باشد تا به راحتی بتواند عشق بورزد.» – جان لنون –

باید بگوییم که ترس چیزی متفاوت تر از نگرانی های معمولی ما می باشد. در واقع ترس پاسخ درونی انسان به خطرات و تهدیدات است. چارلز داروین در سال ۱۸۷۲ کتابی را درباره احساسات انسان ها و حیوانات منتشر کرد که در آن ترس این گونه توصیف شده بود:

«ترس معمولا با یک حس مات و مبهوت بودن همراه است. معمولا در این شرایط چشم ها و دهان فردی که ترسیده است باز می ماند و ابروهایش نیز بالا می رود. چنین فردی در ابتدا مانند یک مجسمه بدون حرکت است، تا زمانی که متوجه شود وقت فرار رسیده است.»

در واقع نترس بودن، به معنای کاهش حس ترس نیست، بلکه قبول کردن و غلبه بر آن می باشد. محبت و مهربانی می تواند به شما توانایی این را بدهد که تبدیل به فرد نترسی شوید. این احساسات به شما کمک می کند که به خودتان و دیگران عشق بورزید و زندگی بهتری را برای خود و دیگران بسازید.

برای غلبه بر ترس یکی از راه ها متعادل کردن توانایی هایی مانند دیدن،‌ نگاه کردن، شنیدن و لمس کردن است.

برای درک بهتر این موضوع خاطره ای را که توسط یکی از سربازان از جنگ داخلی ژاپن بیان شده است را بازگو می کنیم:

«در طول جنگ داخلی ژاپن یکی از ارتش های متجاوزگر وارد یکی از روستاها شدند و سریعا کنترل روستا را بر عهده گرفتند. قبل از این که این ارتش وارد روستا شود، همه افراد به جز ریش سفید روستا که :زِن: نام داشت، آن جا را ترک کرده بودند. زمانی که ژنرال این ارتش از این موضوع باخبر شد، از سربازان خواست که وی را تا جایگاه این فرد راهنمایی کنند.

زمانی که ژنرال به مقر این فرد رسید، این پیر مرد هیچ گونه اهمیتی به ورود وی نشان نداد و ژنرال زمانی که این رفتار وی را دید، بسیار عصبانی شد و سعی کرد تا با اسلحه خود وی را تهدید کند و به وی گفت: “آیا متوجه این شده ای که مقابل مردی قرار گرفته ای که در یک آن می تواند جان تو را بگیرد؟”

اما وی باز هم به حرف های وی اهمیتی نداد و با آرامی به او گفت؟ “آیا خودت متوجه این شده ای که مقابل مردی قرار گرفته ای که در یک آن ممکن است جانش را از او بگیرند؟»

زمانی که بین اعضای بدن و ذهن ما هماهنگی ایجاد شود، شک و تردید از بین خواهد رفت. آن حس خوشی که بخاطر صداقت و نبود شک در خودتان احساس می کنید، می تواند باعث اطمینان خاطر شما شود. هم چنین کمبود تواضع و فروتنی می تواند افراد را دچار گستاخی کند که یکی از بزرگ ترین گناه ها در یونان باستان بوده است.
غلبه بر استرس

اگرچه تعریف دقیق و جامعی از استرس وجود ندارد؛ اما همه ما آن را می شناسیم. استرس می تواند دلایل فیزیکی، روانی و یا اجتماعی داشته باشد. استرس های شدید منجر به مشکلات روحی و روانی خواهند شد و فرد را به شخصیتی ترش رو و بد اخلاق تبدیل خواهد کرد.

بدن ما طوری برنامه ریزی شده است که با دو نوع پاسخ “فرار یا مبارزه” به این احساس پاسخ دهد. در این شرایط معمولا میزان آدرنالین ترشح شده در بدن افزایش یافته و غده تیروئید، سرعت متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

در کوتاه مدت بدن می توان پاسخگوی فشارهای عصبی باشد؛ اما استرس های شدید در بلند مدت تاثیر بسیار بدی بر روی سلامتی انسان می گذارد. ترشح زیاد آدرنالین و کورتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و همراه با بی خوابی و کاهش شدید وزن خواهد بود.

بهترین راه برای کاهش استرس، رویارویی با آن و پیدا کردن راهی برای غلبه کردن بر آن می باشد.

برای مقابله با استرس راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها مثبت اندیشی است. مثبت اندیشی اگر چه حقایق امور را تغییر نخواهد داد‌؛ اما می تواند انتظار رخداد اتفاقات خوب را تقویت نماید.

هم چنین برای اینکه زندگی بهتر و سالم تری داشته باشید، به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید. حقایق را بپذیرید و به خاطر آنها شکرگزار باشید، بدنتان را به چالش بکشید و ورزش کنید، حافظه و ذهن و روح خود را نیز تقویت کنید و به وی اجازه آرامش دهید. غذاهای سالم بخورید، از مصرف دخانیات پرهیز کنید،

به سلامت فیزیکی خود اهمیت دهید، به تعطیلات بروید و هر روز بخندید. همچنین تکنیک های دیگری نیز برای کنترل استرس وجود دارد که از آنها می توان به ورزش کردن مداوم و هر روزه، افزایش ارتباط های اینترنتی، مراقبه و یوگا و همچنین به یادآوری تجربیات خوبتان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *