Loading...

10 راه حل برای اینکه یک شنونده خوب باشید

    20 شهریور 1396 نویسنده  وبلاگ تسنیم

    آیا برای شما هم پیش آمده که در حال صحبت با کسی باشید، اما متوجه شوید که او به حرف های گوش نمیدهد؟ این چه حسی به شما میدهد؟ بی اهمیت بودن؟ نا امیدی؟ توهین؟ این احساسات را به دقت به خاطرتان بسپارید و اطمینان حاصل کنید که کسی در هنگام صحبت با شما چنین حسی پیدا نکند.

    شنونده‌ی خوبی بودن، یک از مهارت هایی است که اگر میخواهد در روابط و موقعیت های کاری خود پیشرفتی حاصل کنید، شدیداً به آن نیاز دارید. زمانیکه شما به معنای واقعی به کسی گوش میدهید، علاقه خود را به آنچه که می گویند نشان میدهید و احترام خود را نسبت به صحبت های در جریان منتقل میکنید.

    در این مطلب برای آنکه شما به یک شنونده خوب تبدیل شود، 10 نکته را به اشتراک خواهیم گذاشت. مطالعه آنها بدون شک تأثیرات مثبتی در زندگی شما، حتی به میزانی اندک خواهد گذاشت.

    تماس چشمی داشته باشد؛ اولین قدم برای اینکه یک شنونده خوب باشید، داشتن ارتباط چشمی هنگام صحبت کردن است. تماس با چشم نشان دهنده علاقه واقعی به شخص و گفتگو است.

    حضور داشته باشد؛ ممکن حتی در زمانی که با مخاطب ارتباط چشمی داشته باشید، به بی توجهی نسبت به حرف ها متهم شوید. این اتفاق زمانی میفتد که در ذهن خود به چیزی غیر از موضوع صحبت فکر میکنید و به صحبت های شخص مقابل هیچ عکس العملی نشان نمیدهید. بر روی بحث تمرکز کنید و اجازه فرار به ذهنتان را ندهید.

    هیچ نشانه ای برای جواب دادن از خودتان بروز ندهید؛ هنگامی که گوش میکنید، هیچ نشانی از اینکه آماده پاسخ دادن هستید را نمایش ندهید. نه انگشت خود را بالای بیاورید و نه لب به سخن گفتن باز کنید. وقتی شخصی این نشانه ها را از خودش بروز میدهد، یعنی دیگر به حرف طرف مقابل گوش نمیدهد و تنها نگران جوابی است که می خواهد بدهد و منتظر فرصتی برای پاسخ است.

    قبل از جواب دادن 2 ثانیه صبر کنید؛ در طول گفتگو زمانی که صحبت شخص مقابل تمام شد، 2 ثانیه صبر کنید تا مطمئن شوید حرفی برای گفتن ندارد، سپس جواب دهید. این نکته در پشت تلفن بسیار مهم تر است. زیرا زمانیکه چهره طرف را نمی بینید، نمی توانید حدس بزنید که چه زمان صحبتش تمام شده است. گاهی در زمان مکث به دنبال جمع کردن افکار خود هستند و صحبتشان تمام نشده است.

    اجازه دهید اول آنها بگویند؛ اگر شروع به صحبت کردید و در همان زمان مخاطبتان به صحبت هایش ادامه داد، عذرخواهی کنید و اجازه دهید اول او صحبت هایش را تمام کند. حتی اگر صحبت های شما مهم تر و در جواب به پرسش های قبلی است، این اجازه را به آنها دهید و احترام خودتان را به مخاطبین خود نشان دهید.

    به چیزی که گفته می شود دقت کنید؛ این یکی از مهترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشد. به آنچه که گفته می شود به دقت گوش دهید، حتی اگر موضوع مورد علاقه شما نباشد. این راهی است که به مردم نشان میدهید آنچه می گویند مهم است و این افراد برای شما ارزشمند هستند.

    مو به مو گوش دهید؛ گوش دادن به جزئیات گفتگو باعث می شود موضوع را بهتر درک کنید و در طول مکالمه موثر عمل کنید. بسیاری از مردم در زمان صحبت به دنبال تشویق، پاسخ و یا بازنگری موضوع بحث هستند. با دقت در جزئیات گفتگو می توانید ارتباط موثرتری برقرار کنید.

    موضوع را تغییر ندهید؛ هنگامی که شما در حال گفتگو هستید، موضوع صحبت را تغییر ندهید، مگر آنکه بحث قبلی پایان یافته باشد. اگر شما پیش از موعد موضوع بحث را تغییر دهید، عدم علاقه به موضوع را نشان میدهید و این پیغام را به دیگران منتقل میکنید که موضوعی که من در خصوص آن صحبت میکنم، مهم تر است.

    سوال بپرسید؛ زمانیکه شما در طول گفتگو از مخاطب خود سوال میپرسید، علاقه خودتان را به موضوع و جزئیات آن نشان میدهید.

    یک مکالمه جانبی شروع نکیند؛ زمانیکه بخشی از یک مکالمه گروهی هستید، هرگز یک مکالمه جانبی را شروع نکنید، حتی اگر شخص در حال صحبت با شما ارتباط چشمی نداشته باشد. بعله، شخصی که صحبت میکند باید با تمام مخاطبین خود به طور مساوی ارتباط چشمی برقرار کند، اما اشتباه آنها، نباید باعث شود که شما یک شنونده خوب نباشید.

    شنونده خوبی بودن، مهارتی نیست که در یک روز حاصل شود، نیاز به تلاش مستمر و علاقه صادقانه نسبت به دیگران دارد. اما مهارتی است که ارزش یادگیری را خواهد داشت. 

    10 راه حل برای اینکه یک شنونده خوب باشید - 5.0 از 5 ازتعداد 1 رای
    برای ارسال نظر وارد سایت شوید

    شرکت تسنیم رایانه شرق از سال 1383 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال بوده و به ارائه محصولات و خدمات می پردازد .

    ☎️ تلفن دفتر تهران : 02147620313
    ☎️تلفن دفتر کـــرج : 02632704693
    ☎️تلفن هـمـــــــراه : 09123231091

     

    مجوزها