تاثیر بوتاکس صورت بر درک عواطف ما توسط دیگران

بر اساس مطالعه‌ای در دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) در تریست ایتالیا، درمان‌های زیبایی بر پایه استفاده از سم بوتولین (بوتاکس) می‌تواند بر درک عواطف دیگران تاثیرگذار باشد.به نوشته ساینس دیلی، تزریق بوتولین در ماهیچه‌های صورت برای ملایم کردن خطوط بیان عواطف صورت و درنتیجه جوان‌تر ساختن آن، می‌تواند نتایج دیگری هم درپی داشته باشد و آن عدم درک عواطف دیگران است.

 

افول درک عواطف در اثر استفاده از بوتاکس

بر اساس مطالعه‌ای که به‌تازگی در دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) در تریست ایتالیا انجام شده، فلج خفیف عضلات صورت که بر اثر تزریق بوتاکس روی می‌دهد، یک اثر دیگر هم دارد که به‌راحتی قابل پیش‌بینی نیست، این کار می‌تواند توانایی ما برای درک حالات عاطفی در صورت دیگران را تضعیف کند. این دانشمندان توضیح می‌دهند، این پیامد ناشی از، از کار انداختن موقتی بازخورد حس عمقی (proprioceptive) است، یعنی فرایندی که به ما کمک می‌کند عواطف دیگران را با بازتولید آن‌ها در بدن‌های خودمان درک کنیم.

امروزه ما به دیدن چهره‌های بوتاکس شده، کمابیش موفق در بسیاری از چهره‌ها عادت کرده‌ایم. اما درواقع بازار تولید بوتاکس فراتر از این افراد محدود رفته است. ایتالیا به‌تنهایی در سال ۲۰۱۴، بیش از۲۵۰هزار تزریق بوتاکس برای زیبایی انجام داده است.

محققان اکنون هشدار می‌دهند که این درمان محبوب می‌تواند، بر دریافت اطلاعات عاطفی و درک حالات عاطفی صورت تاثیر بگذارد. بنابراین جای تعجب نیست که اگر مطالعات به‌سوی اثرات جانبی این پدیده گرایش پیدا کند.

جنی بامیستر، محقق دانشکده بین‌المللی تحقیقات پیشرفته، و نویسنده اصلی این تحقیق که در ژورنال تاکیسکن منتشر شده است، دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به فلج موقت عضلات صورت که درنتیجه استفاده از این سم به وجود می‌آید، توانایی افراد در درک حالات چهره‌هایی که می‌بینند، تضعیف می‌شود.»

فکر اولیه این تحقیق، از یک نظریه مشهور به نام نظریه تجسد (embodiment) منشا گرفته است که بر اساس آن پردازش اطلاعات عاطفی همچون حالات صورت، تا حدی، شامل بازتولید همان عواطف در بدن‌های خود ما می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که ما با لبخند روبه‌رو می‌شویم، چهره ما هم به لبخند زدن تمایل پیدا می‌کند (در اغلب موارد این بازتولید به شکل خودکار انجام می‌شود) و درنتیجه ما می‌توانیم احساسات دیگران را درک کنیم.

این محققان می‌گویند، تزریق بوتاکس سبب می‌شود که افراد در بازتولید عواطفی که با آن روبه‌رو می‌شوند، ناتوان شده و نتوانند آن را تکرار کنند، ناتوانی در این واکنش که اغلب نامحسوس است، می‌تواند ادراک عاطفی را با مشکل مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *